Jeżeli jesteś już weteranem walk o udzielnie zamówienia publicznego, to na pewno wiesz o co chodzi, kiedy ktoś mówi, że postępowanie toczy się powyżej lub poniżej tak zwanych progów unijnych. Jeżeli jednak nie do końca się w tym orientujesz lub chcesz usystematyzować swoją wiedzę, zapraszam Cię do lektury dzisiejszego wpisu.

Podmioty, które muszą stosować ustawę prawo zamówień publicznych, mają obowiązek stosować się do odpowiednich zasad w zależności od tego, jaka jest szacunkowa wartość zamówienia.

Pierwszy – najprostszy – przypadek dotyczy sytuacji, kiedy wartość zamówienia nie przekracza równowartości 30.000 euro. W takim przypadku nie stosuje się ustawy prawo zamówień publicznych.

Więcej na ten temat możesz przeczytać w poniższym wpisie.

Jeżeli wartość zamówienia przekracza kwotę 30.000 euro, to zamawiający ma obowiązek stosować ustawę prawo zamówień publicznych. Zamawiający nie może już przeprowadzić postępowania bazując wyłącznie na swoim wewnętrznym regulaminie.

Przykład:

Teatr w Warszawie chce wybudować nowy budynek. W pierwszym rzędzie szacuje wartość zamówienia. Całkowity koszt budowy nowego budynku będzie wynosił 10 milionów złotych. W tym przypadku znajdą więc zastosowanie przepisy ustawy.

Jeżeli już ustalimy, że do przetargu należy stosować przepisy ustawy, to pojawia się następna kwota, która różnicuje znacząco sposób prowadzenia postępowania.

Kwota ta określona jest w rozporządzeniu premiera w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej. Na tym etapie nie będę podawał dokładnie tej kwoty, ponieważ jest ona uzależniona między innymi od tego, czy przedmiotem zamówienia są dostawy, usługi, czy roboty budowlane, czy mamy do czynienia z zamawiającym rządowym, samorządowym, a może sektorowym, a także od tego, czy zamówienia dotyczy obronności i bezpieczeństwa. Ważne jest, żebyś pamiętał, że ta kwota jest szczegółowo określona w odpowiednim rozporządzeniu.

Nowe progi unijne i kurs euro

Kwota jest bardzo istotna, ponieważ jeżeli zamówienie ma wartość większą niż 30.000 euro, ale jednocześnie mniejszą niż kwota z rozporządzenia, to postępowanie toczy się poniżej progów unijnych. Jeżeli natomiast wartość zamówienia jest większa od kwoty z rozporządzenia, to postępowanie toczy się powyżej progów unijnych.

Przykład

Teatr w Warszawie chce wybudować nowy budynek. W pierwszym rzędzie szacuje wartość zamówienia. Całkowity koszt budowy nowego budynku będzie wynosił 10 milionów złotych. W tym przypadku znajdą więc zastosowanie przepisy ustawy. Drugim krokiem jest ustalenie, czy zamówienie będzie się toczyć powyżej, czy poniżej progów unijnych. Należy więc sięgnąć do rozporządzenia i ustalić, jaka jest w tym przypadku kwota graniczna. Kwota graniczna według rozporządzenia wynosi 5.186.000 euro (stan na dzień publikacji). Szacunkowa wartość jest niższa od kwoty granicznej. Postępowanie będzie się więc toczyć poniżej progów unijnych.

Przykład

Zoo w Krakowie potrzebuje zamówić karmę dla wszystkich zwierząt na cały rok. W pierwszym rzędzie szacuje wartość zamówienia. Całkowity koszy karmy wynosi 2 miliony złotych. W tym przypadku znajdą więc zastosowanie przepisy ustawy. Drugim krokiem jest ustalenie, czy zamówienie będzie się toczyć powyżej, czy poniżej progów unijnych. Należy więc sięgnąć do rozporządzenia i ustalić, jaka jest w tym przypadku kwota graniczna. Kwota graniczna według rozporządzenia wynosi 207.000 euro (stan na dzień publikacji). Szacunkowa wartość jest wyższa od kwoty granicznej. Postępowanie będzie się więc toczyć powyżej progów unijnych.

Więcej na temat tego, jakie to ma znaczenie dla postępowania, napiszę w kolejnym artykule.